Cum să faci față depresiei cauzată de locul de muncă

Nu putem spune că de multe ori ne-am dori că viață să fie o vacanță care nu se termină vreodată. Însă, pentru cea mai mare parte dintre noi. Acest lucru nu prea e posibil. Trebuie să ne câștigăm existența, într-un fel sau altul. Ar fi, desigur, minunat să avem moșteniri sau să provenim din familii influente, unde nu este necesar să depunem efort stand la un job de cel puțin 8 ore pe zi, cu șefi care mai de care pretențioși. Nu spunem nimeni că nu trebuie, ca un șef să își impună respectul, însă sunt zeci de metode de a face asta. Mai mult, o mare parte dintre angajați, își detestă superiorii poate mai puțin din cauza salariilor, cât din cauza comportamentului față de ei. Acesta este un fenomen întâlnit în țara noastră, dar și în alte locații ale lumii observăm așa ceva. Vorbim de medii toxice de la locul de muncă care, în primul rând, sunt create de manageri sau patroni. Apoi, alt factor este mediul de lucru. În special în companiile mari, în instituții avem de-a face cu oameni care mai de care mai diferiți. Unii ne pot pune în situații dificile. De aici, până la anumite stări, precum depresia, este doar un pas. Depresia de la locul de muncă poate afecta pe oricine, indiferent de domeniul de activitate sau nivelul de experiență. Stresul excesiv, presiunea, lipsa satisfacției personale sau a echilibrului între viața profesională și cea personală sunt adesea alte cauze ce duc la acest lucru neplăcut. De multe ori ne ferim să cerem ajutor, așteptând că situația să se înrăutățească sau să clacăm în mod iremediabil.

Identificarea cauzelor

Cum spuneam mai sus, există o mulțime de motive pentru care poți dezvolta depresie, în special la locul de muncă. Ca să îți dai seama ce stă la baza a ceea ce simți, trebuie deci să înțelegi de unde vin acele presiuni. Poate fi vorba de un program de lucru prea solicitant, conflictul cu colegii sau șefii, lipsa satisfacției personale în ceea ce faci sau o combinație a acestor factori. Desigur, acestea sunt doar câteva din cauze, ele fiind însă din cele mai diverse sau complexe. Este important să înțelegi exact ce te face să te simți stresat sau deprimat în mediul de la job pentru a putea să iei măsuri concrete. Depresia este o boală, iar pentru a o vindeca trebuie să știi de unde a pornit totul.

Comunicare 

Conform unui număr de statistici, oamenii din jurul nostru sunt cei care pot fi factor de stres. Relațiile la locul de muncă, cu șefii, colegii sau clienții, sau stresul cauzat de sarcini, pot doborî chiar și pe cei mai puternici oameni. Așa că este crucial să ai o comunicare deschisă cu oamenii cu care lucrezi, pe cât posibil. Încearcă să discuți cu ei despre ceea ce se întâmplă. În multe cazuri, această comunicare deschisă poate duce la rezolvarea conflictelor, găsind uneori  soluții împreună. Desigur, se poate întâmpla să te lovești de un zid. În această situație, mergi la superiori pentru a spune ceea ce te neliniștește sau, dacă chiar șefii sunt de vină, îți poți găsi oricând un alt loc de muncă, pentru că liniștea ta sufletească este foarte importantă.

Setarea limitelor

Întâlnim adesea oameni care muncesc mai mult decât trebuie. De multe ori, în special firmele private, nu țin cont de o fișă a postului sau de cele 8 ore legale de muncă. Așa că unul dintre factorii care contribuie adesea la depresia legată de job este această presiune constantă de a face totul, dând astfel satisface așteptările celor din jur. Așa că, în astfel de situații, este foarte important să îți stabilești limite clare, chiar în fața șefilor. Da, vei spune că nimeni nu este de neînlocuit, însă să nu îți închipui că angajații buni pot fi înlocuiți atât de ușor. Fii bun în ceea ce faci, astfel devenind indispensabil, însă nu permite nimănui să te supraîncarce cu sarcini. Trebuie să înveți să spui „nu” atunci când simți că nu poți face față suprasolicitării.

Gestionarea stresului

Desigur, ceea ce am prezentat mai sus ar fi niște rezolvări ideale, însă nu toți avem acel dream job, iar a pleca când dorim poate să nu fie o opțiune pentru o parte dintre noi. Și pentru această categorie trebuie să existe soluții. Totuși, trebuie să iei atitudine cumva. Există, din fericire, numeroase tehnici de gestionare a stresului, cum ar fi meditația, yoga, exercițiile fizice regulate sau tehnici de respirație profundă. Acestea te pot ajuta să-ți reduci nivelul de stres. Nu uita că este extrem de important să îți menții echilibrul emoțional. Dacă simți că ești adesea copleșit de situațiile de la locul de muncă, dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor poate fi benefică, inclusiv în gestionarea stresului. Acest lucru presupune să înveți cum să abordezi problemele, pentru că apoi să le rezolvi eficient. Cu cât ești mai capabil să faci față provocărilor, cu atât vei avea mai multă încredere în tine. În acest mod, ai cât mai puține șanse să suferi de depresie. Totuși, dacă nu reușești, poate trebuie să îți îndrepți atenția către ajutorul cuiva calificat. Să știi că depresia legată de locul muncă poate fi o problemă gravă. Deci, dacă simți că nu poți face față singur, nu ezita să consulți un psiholog sau un psihoterapeut. Terapia îți poate oferi sprijinul necesar pentru a depăși această problemă.

Echilibru

Tot mai mult oameni au tendința de a neglija propria viață, pentru locul de muncă. Este cea mai mare greșeală pe care o putem face. Spune “nu” acestui tip de comportament. Este esențial să menții un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală. Asigură-te că ai timp pentru tine, pentru familie, pentru activități de relaxare. În momentul în care se termină ziua de lucru, închide telefonul sau nu mai răspunde la mailuri. Această limită ar trebui înțeleasă inclusiv de superiorii tăi. Până la urmă ești plătit doar pentru acele 8 ore de muncă, nu și pentru timpul tău de acasă.